Steun ons project - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van evelien westerhuis - WaarBenJij.nu Steun ons project - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van evelien westerhuis - WaarBenJij.nu

Steun ons project

Blijf op de hoogte en volg evelien

30 Mei 2015 | Vietnam, Can Tho

Lieve familie, vrienden, collega's, kennissen oud-klasgenootjes en alle andere mensen die dit lezen,

Allereerst iedereen bedankt voor de lieve reacties, dat doet me goed. Deze week een zeer volle week gehad. Er was een bestelling gedaan van 2000 tassen bij het project van mens en met beperking en daar mochten wij aan meewerken. Dus dat betekende geen vrije middag en 9uur extra werken. Zo mooi om te zien hoe perfectionistisch deze mensen te werk gaan. Enfin, to the point nu;

Ik ben nu bijna drie weken vrijwilligerswerk aan het doen in Vietnam en er is 1 project wat me elke keer weer aan het hart gaat, namelijk het weeshuis. Twee keer per week ga ik hiernaar toe om te helpen met eten geven, aandacht, liefde en positiviteit en zorgen dat ze wat beweging krijgen. Je kan je niet voorstellen hoe deze mensen leven of eigenlijk weinig leven. Op dit moment zullen ze ook nog eens anderhalf jaar in een beerput leven omdat er nog eens 1000 mensen bij zullen komen. Dus de heipalen hoor je elke dag, echt verschrikkelijk om tussen te leven. De omstandigheden zijn dusdanig dat de geur je al tegemoet komt zodra we onze fiets en neerzetten. Daarnaast kunnen het overgrote deel van de mensen niet eens zitten of lopen dus liggen zij de hele dag in een kamer van 75m2, waar ze met zn 20en liggen naar het plafond te staren. Er is geen stimulans voor deze mensen om te bewegen dus alles verstijfd of nog erger vergroeid. En dan nog niet eens te beginnen over de verschrikkelijke aandoeningen, afwijkingen ze hebben. Jullie kunnen je voorstellen dat dit een enorme impact heeft als je dit elke week ziet. Gisteren zag ik een jongen een glimlach tonen die ik nog nooit had gezien. Ik had hem in een rolstoel gezet en even buiten gezet, zo mooi!, maar zo verdrietig dat hij dit zo weinig ziet. Alleen wanneer wij er zijn. In Nederland mogen we dan zo in onze handen knijpen. Wat als je geen veilige plek had, geen hygiëne, geen speelgoed helemaal niks, kan je jezelf dan nog een leven voorstellen? Deze arme mensen kampen hier elke dag mee.

Uiteraard is het heel lastig om op korte termijn en individueel een grote verandering te brengen. Toch wil ik heel graag iets extra's voor ze doen. Heel veel dingen zijn niet mogelijk dus In overleg met onze contactpersoon phuong hebben we gekeken naar wat wij wel kunnen doen. De zaken die haalbaar zijn is het inhuren van een schoonmaakster en geloof me er zijn niet veel te vinden die dit willen doen. Daarnaast willen we heel graag nieuwe kleren voor ze kopen. Door de enorme hitte en het feit dat de mensen hele dagen liggen, zweten en ruiken ze behoorlijk. Omdat de gezondheid al slecht is, veel hebben last van de longen, is hygiëne erg belangrijk. Als laatst zouden we heel graag ervoor zorgen dat de leefomgeving prettiger wordt omdat de meesten hier niet meer weggaan en ze zich hier veilig en aangenaam zouden moeten voelen. Ik zou heel graag een kwast willen pakken en alles eens opfrissen want niemand met een gezond verstand zou dit als zn thuis willen. Helaas mag dit niet zomaar en kunnen we enkel de boel opfraaien met afhaalbare middelen zoals een framework.

De reden dat ik jullie dit schrijf is omdat ik wil proberen zo veel mogelijk geld in te zamelen zodat we samen kunnen zorgen voor betere leefomstandigheden, bijvoorbeeld door structurele schoonmaaschoonmaak en schone kleren zonder gaten.

Wil je mijn project en deze kinderen helpen, stuur mij een app of privé bericht voor mijn rekeningnummer. Ik zorg er zelf voor dat het geld goed terechtkomt en zal jullie heel dankbaar zijn. Elke euro telt. Voor degene die anders voor mijn verjaardag een cadeau zouden kopen, in de plaats daarvan heb ik liever een donatie hiervoor. Om jullie een indruk te geven heb ik een aantal foto's toegevoegd.

Ik kijk uit naar jullie reacties (hopelijk grote getalen)

  • 30 Mei 2015 - 19:21

    Hans Luteijn :

    Wat ben ik ongelooflijk trots op je, woorden schieten tekort top top en nog eens top

  • 30 Mei 2015 - 21:12

    Wendy:

    Ik sluit me volledig aan bij Hans...
    Wat een onrecht is er toch op deze wereld en wat moeten we blij zijn dat we in Nederland zijn geboren.
    Hier in een land waar een gedetineerde met de meest verschrikkelijke daden meer daglicht zal zien dan die arme mensen daar....
    Helaas voor die arme mensen moeten zij je alweer bijna missen. Ik hoop dat je met je oproep in ieder geval wat voor ze kan achterlaten zodat ze de goede herinnering - die ze ongetwijfeld van je zullen hebben- zo levend mogelijk kunnen houden.

    Zoals je weet geloof ik zelf niet zo in leven na de dood....maar mocht er wel iets zijn dan durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken dat er naast ons iemand is die nog trotser is op jou! Je flikt t em toch maar weer!!!

    Succes nog de komende weken ennuh daar gaat je verjaardagskado...hahahhaha.

    Liefs Wendy en mannen


  • 30 Mei 2015 - 22:54

    Fred En Cynthia:

    Hey Evelien,

    Wat een indrukwekkende foto's en verhaal!! Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om straks te vertrekken alwetende dat het aantal kinderen straks gaat groeien het komend jaar.
    Ik heb je rekeningnummer dus ik probeer zsm een bedrag naar je toe te sturen.

    Je bent altijd al positief geweest, dus ik weet ook zeker dat je dat uitstraalt naar de kids toe. En dat bewijst zich ook weer, wat super is, dat je het initiatief neemt om structurele schoonmaak probeert aan te pakken en eventueel nwe kleding te organiseren!

    Take care!! kisses

    Fred, Cynthia en de kids

  • 31 Mei 2015 - 08:34

    Tjitskevanderkloet:

    Goedemorgen Evelien,

    Indrukwekkend wat een verhaal! We hebben allemaal wel eens dit soort verhalen en fotos gezien op tv etc ,maar nu jij er zo bij betrokken bent is het toch dichterbij.en kunnen we ons er niet zomaar meer los van maken.. we lezen en zien nu fotos nu uit eerste hand...
    Wat zal het je allemaal aan het denken zetten, in heel veel landen speelt dit natuurlijk en niet ieder land heeft de mogelijkheden om op onze westerse wijze deze medemens leun en steun te bieden.
    Goed dat je ons hier in meeneemt en probeert geld in te zamelen om er ter plekke een direkte verbetering te bewerkstelligen. Natuurlijk zullen we kijken wat we kunnen ophalen .Volgend weekend hebben we twee familiedagen ....en gaan we proberen jou fotos en verhaal te laten zien via de computer op deze manier ben je toch een beetje bij ons en proberen we een bedrag in te zamelen en aan jou over te maken .Alle beetjes helpen;jouw kosteloze inzet, ons geldelijk medeleven en wie weet wat nog meer ..
    Voor nu ; werk ze en bedenk maar hoe bizonder het is dat je nu in Vietnam terecht bent gekomen om hier iets voor deze mensen te kunnen betekenen hoe klein en dubbel het ook lijkt omdat je straks weer vertrekt .
    Het is een ervaring die je nooit weer vergeet en die dankbaarheid geeft aan beide kanten. positief

    groetjes en dikke tut Tjitske en van Gijs een koppie miauw

  • 31 Mei 2015 - 15:33

    Marjo:

    Hey Vlientje,

    Ik heb respect en bewondering voor hetgeen je doet.
    Het lijkt me best moeilijk deze kinderen zo te moeten zien.
    Een gevoel van onmacht bekruipt je dan.
    Een dikke duim voor deze actie !!!!Centjes komen er z.s.m. aan!
    Geniet nog van je tijd daar...
    Heel veel liefs Marjo

  • 31 Mei 2015 - 16:34

    Evelien :

    Wat een mooie woorden allemaal, Superlief. Ik zal het goed bested.

  • 01 Juni 2015 - 09:42

    Ima:

    Wat een indrukwekkend verhaal! En wat mooi dat je dit doet.. Ik doe graag een kleine donatie, wil je me t rekeningnummer sturen? Liefs, Ima

  • 03 Juni 2015 - 09:31

    Evelien :

    Lieve iedereen,

    Nog geen week geleden heb ik een bericht gestuurd om geld in te zamelen en de teller staat nu al boven de €200,- dankzij jullie. Wat ben ik blij en voel ik mij gezegend om te zien hoeveel er al ingezameld is. Ik vind het echt ongelooflijk en ben zo blij met iedereen z'n donatie. Dit weekend zal ik de balans opmaken dus wie dit leest en nog iets wil geven, stuur me een bericht. Dan zal ik ook laten weten op hoeveel WE zijn uitgekomen want door JULLIE kan ik de mensen helpen. Omdat het veel meer is dan verwacht heb ik besloten het geld te gaan verspreiden over meerdere projecten om zo gewoon nog veel meer te kunnen doen. Uiteraard horen en zien jullie waaraan ik het uit ga geven. Het schoonmaken van het weeshuis kost iig €80,- per keer omdat ze hiervoor 3 kamers helemaal desinfecteren en hier 2dagen aan werken. Zoals t nu staat kunnen we samen met de andere vrijwilliger ervoor zorgen dat dit een half jaar lang maandelijks gebeurt. Das toch al geweldig. Kleding, framework, een cooker? wilden ze graag en medicijnen voor de kinderen is ook al haalbaar. Helemaal bij dus vanuit Vietnam. Lig alleen nu met koorts op bed dus moet dit weekend fit zijn om alles te kunnen realiseren.

    Heel veel liefs

  • 05 Juni 2015 - 10:50

    Freek:

    Heey Lieverd!

    Naast dat we altijd bellen nu ook een keer een berichtje op je blog van mij :) (hè hè eindelijk). Ik lees je dankbaarheid en tegelijkertijd de onmacht. De foto's en verhalen over het weeshuis maken heel veel indruk en ik vind het mooi hoe je je betrokkenheid toont, de mensen wilt helpen en echt het verschil wil maken nu je daar bent.
    Ik heb net het geld geboekt naar je rek nr en dit helpt je weer een klein beetje meer op weg om ze daar goed te kunnen helpen. En wat mooi om te lezen dat je nu al 200,- hebt ingezameld en lief dat iedereen wil doneren, grote klasse van allen!! Ook zal ik morgen op de familiedag rondgaan met de pet om hopelijk nog meer in te zamelen. Alle beetjes helpen, maar jij helpt ze daar echt en als ik lees en hoor hoe jij je inzet voor een ander dan ben ik zoooo trots op je Eev.
    Nog een kleine week dan zien we elkaar weer , ik kan niet wachten, heb zin in de vakantie met jou! Zet 'm op en help ze nog met lesgeven, koken en toon de weeskinderen hun eigen glimlach. Tot over een paar dagen.
    -xxxxx-

  • 11 Juni 2015 - 08:50

    Tjitskevanderkloet:

    Dag Lieve Evelien,
    Nu het erop zit zal het wel een dubbelgevoel geven jij vakantie vieren en de kinderen daar achter te laten .. maar het is zoals het is en je hebt van twee kanten iets voor elkaar kunnen betekenen waardevol
    Wat fijn dat je het nu samen met Freek kan bespreken en delen en laten zien??
    Wij hebben mooie familiedagen gehad en de bijdragen worden over gemaakt met hartelijke groeten !
    ook hebben we jou allemaal gemist dus.... hier beteken je ook wat voor de mensen om je heen !
    lieve groetjes tjitske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

evelien

Actief sinds 19 April 2015
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 3911

Voorgaande reizen:

12 Mei 2015 - 08 Juli 2015

Vietnam

Landen bezocht: